Rabu, 28 Disember 2011

Bersediakah anda untuk menjadi suami?

Kebiasaan masyarakat kita apabila disebut persediaan menjadi suami, mereka menyangka ia adalah memiliki sijil pengajian tinggi, paling kurang diploma. Sudah memiliki kerjaya dengan gaji bulanan minima RM2500, diikuti dengan sebuah rumah dan kereta. Tidak ketinggalan, wang tunai berjumlah RM30,000 untuk urusan perkahwinan seperti duit hantaran, dulang-dulang hantaran, cincin dan belanja kenduri kahwin. Jika seorang lelaki belum memiliki semua ini, dia belum layak untuk bergelar suami.

Namun dalam Islam, ukuran persediaan untuk menjadi suami bukanlah seperti di atas. Persediaan untuk menjadi suami lebih tertumpu kepada kualiti lelaki tersebut dan inilah yang akan diperincikan dalam kolum bulan ini.




Kepimpinan.
Persediaan terpenting ialah bakal suami perlu mengetahui bahawa dia memiliki tanggungjawab sebagai pemimpin ke atas keluarganya. Allah berfirman:
Kaum lelaki itu adalah pemimpin dan pengawal yang bertanggungjawab terhadap kaum perempuan, oleh kerana Allah telah melebihkan orang-orang lelaki (dengan beberapa keistimewaan) atas orang-orang perempuan. - [al-Nisa’ 4:34]

Sebagai pemimpin, bakal suami hendaklah memiliki ilmu rumahtangga, akhlak yang menterjemah teori kepada praktikal, disiplin yang tinggi serta wawasan yang luas. Jika sebelum ini pernah menjadi pemimpin, seperti pemimpin kelab, persatuan, rombongan atau jabatan, maka ia adalah pengalaman yang boleh dikembangkan dalam kepimpinan rumahtangga.

Bagi yang belum pernah, maka alam rumahtangga adalah suasana yang baik untuk mula melatih diri menjadi pemimpin. Terasa sukar? Jangan bimbang. Lantiklah isteri anda menjadi timbalan pemimpin untuk bersama-sama saling membantu mengemudi bahtera rumahtangga.
Di sini perlu diingatkan bahawa kepimpinan anda sentiasa dicatit markahnya oleh malaikat di bahu kanan dan kiri. Oleh itu berwaspadalah, jangan menjadi pemimpin yang ego dan zalim. Setiap langkah dan ciri kepimpinan anda akan dipersoalkan semula oleh Allah pada Hari Akhirat kelak.
Ketegasan.

Lanjutan dari ciri seorang pemimpin, bakal suami hendaklah tegas dalam membimbing isteri. Kelak apabila dianugerahkan cahaya mata, suami juga hendaklah tegas dalam membimbing anak-anak. Allah mengingatkan:
Wahai orang-orang yang beriman! Sesungguhnya ada di antara isteri-isteri kamu dan anak-anak kamu yang menjadi musuh bagi kamu; oleh itu awaslah serta berjaga-jagalah kamu terhadap mereka.
Dan kalau kamu memaafkan dan tidak marahkan (mereka) serta mengampunkan kesalahan mereka (maka Allah akan berbuat demikian kepada kamu), kerana sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani. - [al-Taghabun 64:14]

Oleh itu dalam institusi perkahwinan, suami adalah pemimpin dan bukan yang dipimpin, penjaga dan bukannya dijaga serta pengawal dan bukannya dikawal. Namun ketegasan bukanlah bererti bengis dan menakutkan, sebaliknya hendaklah bersikap …memaafkan dan tidak marahkan (mereka) serta mengampunkan kesalahan mereka.

Pemelihara Dari Api Neraka. 
Suami merupakan pemelihara agar ahli keluarga tidak masuk ke dalam api neraka. Firman Allah: 

Wahai orang-orang yang beriman! Peliharalah diri kamu dan keluarga kamu dari neraka yang bahan-bahan bakarannya: Manusia dan batu (berhala); Neraka itu dijaga dan dikawal oleh malaikat-malaikat yang keras kasar (layanannya); mereka tidak menderhaka kepada Allah dalam segala yang diperintahkanNya kepada mereka, dan mereka pula tetap melakukan segala yang diperintahkan. - [al-Tahrim 66:06]

Justeru anda perlu melengkapkan diri dengan ilmu-ilmu agama dan seterusnya mendidik ahli keluarga serta memastikan mereka mempraktikannya. Lebih penting, anda hendaklah paling kehadapan dalam mempraktikkan ilmu-ilmu agama tersebut. Jangan sekadar menyuruh ahli keluarga mendirikan solat tetapi anda tidak solat, jangan sekadar menyuruh ahli keluarga menutup aurat tetapi anda mendedahkan aurat. Allah memberi amaran:
Wahai orang-orang yang beriman! Mengapa kamu memperkatakan apa yang kamu tidak melakukannya! Amat besar kebenciannya di sisi Allah kamu memperkatakan sesuatu yang kamu tidak melakukannya. - [al-Saff 61:2-3]

Memberi Nafkah.
Termasuk persediaan menjadi suami ialah kesedaran bahawa anda merupakan sumber kewangan rumahtangga. Justeru anda bertanggungjawab menyediakan nafkah tempat tinggal, keperluan asas dalam tempat tinggal, pakaian, makanan dan minuman kepada ahli keluarganya. Anda juga bertanggungjawab ke atas kesihatan dan perubatan ahli keluarga seandainya mereka jatuh sakit.
Meskipun nafkah rumahtangga berada di atas bahu suami, ini tidaklah bererti suami mesti memiliki pendapat minima yang tertentu jumlahnya. Setiap suami memiliki kemampuan kewangan yang berbeza dan setiap suami berbelanja untuk ahli keluarganya pada kadar kemampuannya. Tidak ada nilai minimum atau maksimum untuk kadar nafkah ini.
Allah berfirman:
Hendaklah orang (suami) yang mampu memberi nafkah menurut kemampuannya dan sesiapa yang di sempitkan rezekinya, maka hendaklah dia memberi nafkah dari apa yang diberikan Allah kepadanya (sekadar yang mampu). - [al-Thalaq 65:07]

Demikianlah beberapa kualiti yang perlu ada pada seorang lelaki untuk dia menjadi seorang suami. Perhatikan bahawa kualiti-kualiti ini tidak ada ukuran minimum dan maksimum atau batasan tertentu bagi menentukan layak atau tidak. Ia adalah kualiti yang nilainya relatif, ia akan bertambah apabila anda berusaha untuk memperbaikinya dan akan berkurang apabila anda mengabaikannya.
Justeru lelaki yang sudah bersedia menjadi suami ialah lelaki yang mengetahui kualiti-kualiti ini, memilikinya dan berazam untuk terus memperbaikinya.

Sumber: http://www.hafizfirdaus.com/

Jumaat, 23 Disember 2011

Di Mana Harga Seorang Wanita

Hingga kini dunia islam bagai hilang punca, tertanya-tanya apakah jalan keluar sebenarnya bagi krisis kemanusiaan seperti pembunuhan, rompakan dan rogol? Mengapa masalah itu timbul? Jawabnya tidak lain adalah kerana insannya tidak dibangunkan. Selama ini yang dititik beratkan hanya pembangunan fizikal dan material.
Akhirnya materialnya maju tetapi manusia hidup kalau tidak seperti haiwan, tak ubahnya seperti syaitan!

(gambar hiasan..cantik kan..:))

Ittaqullah! Takutlah kamu kepada Allah! Di antara tanda-tanda Hari Kiamat semakin hampir adalah kebanyakan wanita yang berpakaian tetapi hakikatnya telanjang! Seperti yang diriwayatkan dari Abu Hurairah RA : “Di antara tanda-tanda telah dekatnya hari kiamat ialah akan muncul pakaian-pakaian wanita dan apabila mereka memakainya keadaannya seperti telanjang”.

Terjadinya huru-hara dan peperangan yang semakin parah di dunia hari ini adalah bersumber dari jiwa manusia yang tidak didorong, dipandu dan disuburkan untuk cinta dan takut pada Allah. Hati dan jiwa yang jahat telah mencetuskan kekacauan yang berterusan. Walau ilmu tinggi melangit, pengalaman berpuluh tahun, namun selama hati jahat, selama itulah manusia tidak akan dapat mendamaikan dunia ini.
Mengapa manusia seolah-olah kembali kepada peradaban penghambaan? Menjadi hamba kepada nafsu dan syaitan? Dalam sabda Nabi SAW:
“Sejahat-jahat musuh engkau ialah nafsu, yang berada diantara dua lambung engkau”. (Riwayat Al Baihaqi)

SYAITAN YANG KREATIF DAN KRITIS

Syaitan memiliki pelbagai cara strategi dalam menggoda manusia, dan yang sering dieksploitasi sebaik-baiknya oleh mereka adalah dengan memanfaatkan hawa nafsu yang memang memiliki kecenderungan mengajak kepada keburukan. Syaitan tahu kecenderungan nafsu kita, dia terus berusaha agar manusia keluar dari garis yang telah ditentukan Allah, termasuk melepaskan hijab atau pakaian muslimah.
Mengapa muslimah (wanita islam) menjadi sasaran utama syaitan?
Mungkin kita sering dengar di majlis-majlis agama, di surau-surau, di masjid, di dewan, para ustaz, mubaligh, guru dan pensyarah kerap menyatakan ungkapan ini, bahawa “kaum Lelaki mempunyai hanya 1 Nafsu tetapi mempunyai 7 Akal. Manakala kaum kanita memiliki 7 Nafsu dan hanya 1 Akal”. Mungkin ada riwayat yang menyatakan hal ini tetapi pasti ianya hanya bersifat mendidik manusia.
Jadi, kita bertanya bagaimana dan apakah strategi syaitan menggoda muslimah?
Berikut adalah cara bertahap :

I. Menghilangkan Definisi Hijab

Dalam tahap ini syaitan membisikkan kepada para wanita, bahawa pakaian apapun termasuk hijab (penutup) itu tidak ada kaitannya dengan agama, ia hanya sekadar pakaian, gaya hiasan atau fesyen ikutan bagi para wanita. Jadi tidak ada pakaian syar’i, dengan apa pun bentuk dan namanya tetap pakaian. Sehingga akibatnya, ketika zaman telah berubah, atau kebudayaan manusia telah berganti, maka tidak ada masalah pakaian mengikut peredaran zaman.
Berbeza pula jika seorang wanita berkeyakinan, bahawa hijab adalah pakaian syar’i (identiti keIslaman), dan memakainya adalah ibadah bukan sekadar gaya ( fesyen). Biarpun hidup bila dan di mana saja, maka hijab syar’i tetap dipertahankan.
Apabila seorang wanita masih bertahan dengan prinsip hijabnya, syaitan tetap tidak putus asa. Syaitan akan beralih dengan strategi yang lebih halus. Caranya?

Pertama, Membuka Bahagian Tangan
Telapak tangan mungkin sudah kebiasaannya terbuka, maka syaitan membisikkan kepada para wanita agar ada sedikit peningkatan model yakni membuka bahagian hasta (siku hingga telapak tangan). “Ah tidak apa-apa, kan masih pakai jilbab dan pakai baju panjang? Begitu bisikan syaitan. Dan benar si wanita akhirnya memakai pakaian model baru yang menampakkan tangannya, dan ternyata para lelaki melihatnya juga seperti biasa saja. Maka syaitan berbisik,” Tu.. tidak apa-apa kan?

Kedua, Membuka Leher dan Dada
Setelah menampakkan tangan menjadi kebiasaan, maka datanglah syaitan untuk membisikkan perkara baru lagi. “Kini buka tangan sudah menjadi lumrah, maka perlu ada peningkatan model pakaian yang lebih maju lagi, yakni terbuka bahagian atas dada kamu.” Tapi jangan sebut sebagai pakaian terbuka, hanya sekadar sedikit untuk mendapatkan hawa, agar tidak panas. Cubalah! Orang pasti tidak akan peduli, sebab hanya sebahagian kecil sahaja yang terbuka.
Maka dipakailah pakaian fesyen terbaru yang terbuka bahagian leher dan dadanya dari yang fesyen setengah lingkaran hingga yang fesyen bentuk huruf “V” yang tentu menjadikan lebih terlihat lagi bahagian sensitif lagi dari dadanya. Lelaki pula tidak kisah boleh melihat dan mengagak bentuk dan saiz dada muslimah mengikut kesukaannya.

Ketiga, Berpakaian Tapi Telanjang
Syaitan berbisik lagi, “Pakaian mu hanya gitu-gitu saja, “cool”, jom cari fesyen atau bahan lain yang lebih bagus! Tapi apa ye?” Si wanita berfikir. “Banyak fesyen dan kain yang agak tipis, lalu bentuknya dibuat yang agak ketat biar lebih sedap/cantik dipandang. Bentuk badan kamu ramping dan kurus, kamu mesti serlahkan kecantikan agar lelaki tertawan denganmu,” syaitan memberi idea baru.
Maka tergodalah si wanita, dicarilah fesyen pakaian yang ketat dan kain yang tipis bahkan transparent. “Mungkin tak ada masalah, kan potongan pakaiannya masih panjang, hanya bahan dan fesyennya saja yang agak berbeza, biar nampak lebih feminin,” begitu dia menokok-nambah. Maka, pakaian tersebut akhirnya menjadi budaya ikutan di kalangan wanita muslimah, semakin hari semakin bertambah ketat dan transparent, maka jadilah mereka wanita yang disebut oleh Nabi sebagai wanita kasiyat ‘ariyat (berpakaian tetapi telanjang).

Keempat, Agak di Buka Sedikit
Setelah para muslimah mengenakan pakaian yang ketat, maka syaitan datang lagi. Dan sebagaimana biasanya dia menawarkan idea baru seperti “cool” dan “vogue”, dibisiki wanita itu, “Pakaian seperti ini membuat susah berjalan atau duduk, soalnya sempit, bukankah sebaiknya dibelah hingga lutut atau mendekati paha?” Dengan itu kamu akan lebih selesa, lebih kelihatan lincah dan energetik.” Lalu dicubalah idea baru itu, dan memang benar dengan dibelah mulai dari bahagian bawah hingga lutut atau mendekati paha ternyata lebih selesa, terutamanya ketika duduk atau naik kenderaan. “Yah…. tersingkap sedikit tak apa-apa lah, yang penting selesa dan simple,” katanya.
Inilah tahap-tahap awal syaitan merosak kaum wanita, sehingga ke tahap ini pakaian masih tetap kekal dan panjang, hanya fesyen, corak, potongan dan bahan saja yang dibuat berbeza dengan hijab syar’i yang sebenarnya. Maka kini syaitan memulakan tahap berikutnya.

II. Terbuka Sedikit Demi Sedikit


Kini syaitan melangkah lagi, dengan tipu daya lain yang lebih “power” dan berani, tujuannya agar para wanita menampakkan bahagian aurat tubuhnya dan kelihatan seksi.

Pertama, Membuka Telapak Kaki dan Tumit
Syaitan Berbisik kepada wanita, “Baju panjang benar-benar tidak selesa, kalau hanya dengan membelah sedikit bahagiannya masih kurang selesa, lebih elok kalau dipotong sahaja hingga atas mata kaki.”
Ini baru agak longgar. “Oh…… ada yang yang terlupa, kalau kamu pakai baju sedemikian, maka jilbab yang besar tidak sepadan lagi, sekarang kamu cari jilbab yang kecil agar lebih serasi dan sepadan, ala……. orang tetap menamakannya dengan jilbab.”
Maka para wanita yang terpengaruh dengan bisikan ini terburu-buru mencari fesyen pakaian yang dimaksudkan. Tak ketinggalan kasut tumit tinggi, yang kalau untuk berjalan, dapat menarik perhatian orang.


Kedua, Membuka Seperempat Hingga Separuh Betis
Terbuka telapak kaki telah biasa ia lakukan, dan ternyata orang yang melihat juga tidak begitu ambil peduli. Maka syaitan kembali berbisik, “Terbukti manusia menyukai apa yang kamu lakukan, mereka tidak ada reaksi apa-apa, kecuali hanya beberapa orang. Kalau langkah kakimu masih kurang selesa, maka cubalah kamu cari fesyen lain yang lebih menarik, bukankah kini banyak skirt separuh betis dijual di pasaran? Bukankah itu lebih seksi dan menggoda siapa sahaja lelaki yang melihat?
Benar-benar bisikan syaitan dan hawa nafsu telah menjadi penasihat peribadinya, sehingga apa yang saja yang dibisikkan syaitan dalam jiwanya dia turutkan. Maka terbiasalah dia memakai pakaian yang terlihat separuh betisnya kemana saja dia pergi.

Ketiga, Terbuka Seluruh Betis
Kini di mata si wanita, zaman benar-benar telah berubah, syaitan telah berjaya membalikkan pandangan jernihnya. Terkadang si wanita berfikir, apakah ini tidak bertentangan dengan suruhan agama. Namun bisikan syaitan dan hawa nafsu menyahut, “Ah zaman sudah berubah! Sekarang zaman moden, mesti ikut perkembangan fesyen terkini, nanti orang gelar ketinggalan zaman pula.”
Tetapi? Apakah itu tidak menjadi fitnah bagi kaum lelaki.
Fitnah?
Ah…… itu kan zaman dulu, ketika itu kaum lelaki tidak suka kalau wanita menampakkan auratnya, sehingga wanita-wanita mereka lebih banyak di rumah dan pakaian mereka sangat tertutup. Tapi sekarang sudah berbeza, kini kaum lelaki kalau melihat bahagian tubuh wanita yang terbuka, malah senang dan mengatakan “ooooh!” atau “wow! hot girl”, bukankah ini bererti sudah tidak ada lagi fitnah, kerana sama-sama suka?
Lihat saja fesyen pakaian di sana-sini, dari yang di pasar malam hingga yang berjenama di pusat membeli belah, semuanya memperagakan fesyen yang dirancang khusus untuk wanita moden di zaman ini. Kalau kamu tidak mengikutinya, akan menjadi wanita kampung.
Demikianlah, maka pakaian yang menampakkan seluruh betis akhirnya menjadi kebiasaan, apalagi ramai yang memakainya dan sedikit sekali orang yang mempersoalkannya. Kini tibalah saatnya syaitan melancarkan tahap terakhir dari tipu dayannya untuk melucuti hijab wanita.

III. Serba Mini


Setelah pakaian yang menampakkan betis menjadi pakaian seharian dan dirasa biasa-biasa saja, maka datanglah bisikan syaitan yang lain. “Pakaian memerlukan variasi, jangan yang itu-itu saja, sekarang ini fesyen skirt mini, dan agar sepadan, rambut kepala harus terbuka, sehingga benar-benar kelihatan indah.”
Maka akhirnya skirt mini yang menampakkan bahagian bawah paha dia pakai, bajunya pun bervariasi, ada yang terbuka hingga lengan tangan, terbuka bahagian dada sekaligus bahagian punggungnya dan berbagai fesyen lain yang serba pendek dan mini. Koleksi pakaiannya sangat beraneka ragam, ada pakaian untuk berpesta, bersosial, pakaian kerja, pakaian rasmi, pakaian malam, petang, dan lain-lain, tak ketinggalan seluar pendek separuh paha pun dia miliki, fesyen dan warna rambut juga ikut bervariasi, semuanya telah dicuba.
Begitulah sesuatu yang sepertinya mustahil untuk dilakukan, ternyata kalau sudah dihiasi oleh syaitan, maka segalanya menjadi serba mungkin dan diterima oleh manusia.
Hingga suatu ketika, muncul idea untuk mandi di kolam renang terbuka atau mandi di pantai, di mana semua wanitanya sama, hanya dua bahagian paling ketara saja yang tersisa untuk ditutupi, kemaluan dan buah dada. Mereka semua mengenakan pakaian yang disebut “bikini”. Kerana semuanya begitu, maka harus ikut begitu, dan na’udzubillah bisikan syaitan berhasil, tujuannya tercapai, “Menelanjangi Kaum Wanita.”
“Selanjutnya terserah kamu wahai wanita, kalian semua sama, telanjang di hadapan lelaki dan di tempat umum. Aku berlepas diri kalau nanti kelak kalian sama-sama di neraka. Aku hanya menunjukkan jalan, engkau sendiri yang melakukan itu semua, maka tanggung sendiri semua dosamu” Syaitan tak ingin ambil risiko.

PENUTUP


Demikian halusnya cara yang digunakan oelhsyaitan, sehingga manusia terjerumus dalam dosa tanpa terasa dan tidak perasan. Maka hendaklah kita semua, terutamanya orang tua jika melihat gejala menyimpang pada anak-anak gadis dan para wanita, bersegeralah diambil tindakan. Jangan biarkan berlarutan, kerana kalau dibiarkan dan telah menjadi kebiasaan, maka akan menjadi sukar bagi kita untuk mengatasinya.
Mencegah lebih baik daripada merawat.
Membiarkan mereka membuka aurat bererti merelakan mereka mendapatkan laknat Allah, kasihanilah mereka, selamatkan para wanita muslimah, jangan jerumuskan mereka ke dalam kebinasaan yang menyengsarakan, baik di dunia mahupun di akhirat.

Sumber: http://muslimdoktor.blogspot.com/

JANGAN TIDUR LEPAS SUBUH..

Kepada sahabat-sahabat yang disayangi mari kita muhasabah diri. Di sebalik diri kita ini, ada sifat pemalas yang perlu diubah. Jika kita tidak ubah tabiat pemalas kita ini, maka bermacam-macam impak negatif bakal menghanyutkan diri ke arah kemudharatan yang lebih besar.
Jika tidak sekarang, bila lagi bukan? Takkan mahu tunggu usia sudah senja baru kita terhegeh-hegeh mengubah diri. Ketika itu, tabiat pemalas kita sudah sebati dengan diri dan amat degil untuk disental segala kekotorannya yang sudah lama melekat dan merosakkan hati kita.

hihi..lepas subuh ke ni?? mcm waktu keja je..

Tabiat Pemalas Yang Perlu Diubah

Cuba cek diri kita, mana 1 menjadi amalan seharian :
1. Bangun subuh lewat
2. Tidur selepas subuh
3. Melewatkan waktu subuh
4. Ala kadar je bangun subuh
5. Tak bangun pun solat subuh

Sahabat-sahabat, masih ingat lagikah? Di waktu zaman berhingus dulu? Ustaz yang mengajar subjek Pendidikan Islam selalu bertanya di dalam kelas,
“Siapa yang tak cukup solat 5 waktu semalam, sila berdiri”
Tanpa segan silu, secara berjemaahnya kita pun bangun sahabat. Dan bila ditanya, rata-rata yang tak cukup solat 5 waktu, adalah kerana tidak bangun subuh. Kenapa ya sahabat?
Dan kenapa dari kecil lagi, kita dididik sebegini? Diberi penekanan betapa pentingnya bangun subuh dan meraikan ke”subuh”an dengan cara tidak tidur semula seperti bebelan mak kita.
“Jangan tidur lepas subuh. Rezeki tak masuk nanti”
“Anak dara tak manis tidur banyak. Matahari terpacak atas kepala baru nak bangun”

Jika Mahu Bermuhasabah

Rasulullah SAW tidak tidur selepas menunaikan solat subuh kerana Allah memberkati umat ini yang berpagi-pagi, “Ya Allah, berkatilah umatku yang berpagi-pagi.” Untuk itu, para fuqaha’ memakruhkan tidur selepas solat subuh.
Walaupun hakikatnya tiada dalil dan hadis-hadis soheh mengenai larangan tidur selepas subuh, dan yang ada cuma pendapat daripada para ulama mengenai tidur selepas subuh adalah MAKRUH tetapi tiada larangan tidur selepas subuh.

Dinukilkan oleh Imam as-Safarini mengenai kemakruhan tidur selepas solat Subuh dan Asar : “Dimakruhkan tidurmu -wahai mukallaf- selepas solat Subuh, kerana waktu itu adalah WAKTU MENCARI REZEKI dan berusaha (syara’ dan ‘uruf) di sisi orang yang BERAQAL”.
Tetapi, kita sedar tak wahai sahabat?
Kenapa seharian hidup kita tidak bermaya dan tidak bersemangat? Kadangkala kita pernah menangis kerana tiada duit untuk bayar sesuatu yang penting, malah setiap hari kita pohon kepada Allah agar dimurahkan rezeki, tetapi seolah-olah tiada kesannya?
Kalau orang perempuan, bermacam-macam jenis pencuci muka dicubanya semata-mata nak “kulit bercahaya”. Kalau orang lelaki pula, kerisauan yang tak menentu, jadi bermacamlah “ubat kuat” yang dipakainya.
Kita nak ke isteri macam ini? Nak ke suami yang sebegini?Masing-masing menggeleng tersengih sendirian. Jika kita tak nak pasangan seperti sedemikan rupa, maka kitalah orang pertama dahulu yang kena berubah. Bukan nanti, tetapi sekarang.

Masa untuk berubah

Maka untuk itu tidak ada alasan lagi untuk menyeru kepada PERUBAHAN.
Buat diri, pastikan masa yang terluang selepas subuh diisi dengan pelbagai aktiviti yang bermanfaat. Jangan tidur terlalu lewat jika sayangkan waktu keemasan di kala subuh.
Buat ahli jemaah, sudahlah diri sibuk, hanya masa ini sahajalah waktu untuk belajar. Gunakan masa sebaiknya.
Buat suami, carilah rezeki. Jangan tidur.
“Kemudian setelah selesai solat, maka betebaranlah kamu di muka bumi (untuk menjalankan urusan masing-masing) dan carilah apa yang kamu hajati dari limpah kurnia Allah, serta ingatlah akan Allah banyak-banyak (dalam segala keadaan) supaya kamu berjaya (di dunia dan di akhirat). – Surah Al-Jumuah (Ayat 10)

Buat isteri, masaklah, kemas rumah dan sebagainya. Takkan hilang seri rumahtangga kalau kehidupan bermula sebelum terbit fajar. Mak mertua pun tak bising lagi.
“Pesanan terpenting untuk para imam dan bakal imam terutamanya untuk diri sendiri, biasakan diri jangan tidur lepas subuh dan jangan tinggal solat jemaah di masjid, nanti selepas kahwin boleh didik isteri, kalau tak dua-dua hanyut.”
Buat pelajar, kalau nak tips study smart ingat hadith ini “kalau tidur selepas subuh papa dan tidur selepas asar boleh jadi ‘gila’.” Jangan salah pilih waktu untuk belajar atau menghafal.”
Ibnul Qayyim pernah berkata, “Pagi hari bagi seseorang itu seperti waktu muda dan akhir harinya seperti waktu tuanya.”
Amalan seseorang di waktu muda berpengaruh terhadap amalannya di waktu tua. Jadi jika seseorang di awal pagi sudah bermalas-malasan dengan sering tidur, maka di petang harinya dia juga akan bermalas-malasan pula.

Antara AKAL dan NAFSU. Pertarungan ini hanya dimenangi jika manusia bersandarkan IMAN. Jika tidak manusia sama sahaja seperti haiwan, tidak menggunakan akal dengan betul. Pembaziran masa adalah perkara yang sangat merugikan. Dan hanya syaitan yang suka pembaziran. Masa itu ibadah. Semoga Allah memberi kebijaksanaan dan kekuatan untuk kita sama-sama mengikut perintah-Nya.

Sedang Nabi melewati anaknya Fatimah RA yang sedang berbaring pada waktu Subuh, maka Baginda bersabda :
“Wahai anakku, bangunlah dan hadaplah rezeki Tuhanmu, dan janganlah engkau jadi dari kalangan orang yang lalai, sesungguhnya Allah membahagikan rezeki manusia di antara terbit fajar hingga terbit matahari.” (Diriwayatkan al-Baihaqi)

Sumber: http://www.iluvislam.com/

Isnin, 22 Ogos 2011

Santai... Kisah seorang mat rempit

Pada suatu hari, seorang mat rempit yang aktif dalam perlumbaan haram telah mendapat habuannya. Kemalangan itu begitu ngeri hingga sebatang besi telah tercucuk di kepalanya. Menurut doktor, jika besi itu tidak mengenai otak, budak itu mempunyai harapan untuk diselamatkan.

Mendengar penjelasan doktor itu, bapa berkenaan berkata: "Dia akan selamat kerana besi itu pasti tidak akan mengenai otaknya."

Doktor yang kagum dengan keyakinan si bapa ini terus bertanya: "Bagaimana pakcik boleh begitu yakin, hingga perkataan InsyaAllah pun pakcik tak sebut?"

Sampuk si bapa: "Masakan besi itu boleh mengenai otaknya kerana dia memang TAK ADA OTAK, kalau dia ada otak, tentu dia tak buat kerja gila lagi merbahaya ni, buat habis pitih aku jer anto belajor!"

10 tabiat yang menyebabkan kerosakan otak

1-Tidak mengambil sarapan pagi
-Apabila seseorang tidak mengambil sarapan pagi, paras gula dalam darah akan menjadi rendah. Ini akan menyebabkan kekurangan bekalan nutrisi pada otak dan menjadikannya kurang aktif. Paling koman pun, makan lah roti sekeping dua. Nak sedap sikit, kasi celup ayaq milo..tudia.. Tapi masalah kita la ni, sarapan pagi macam makan tengahari. Dengan roti canai nya, roti tampalnya, nasi lemak teluq mata dan sambal sotong nya.. Itu bukan nak bagi sihat, itu cari penyakit..haha..berapa ribu kalori dalam setiap sambal nasi lemak hangpa tau dak? Dan kalori tu hanya boleh hilang dengan cara berlari sejauh 8km ke atas. Choh, lari 100 m pun dah semput.. 

2-Terlebih makan
-Ia akan membebankan pembuluh darah otak dan mengurangkan kuasa mental otak. Tu la..macam yang dah dibagitau tadi..makan kenyang-kenyang, sampai tak larat nak jalan. Makan macam perut start dari kaki sampai tekak .Pastu sandar kat dinding takpun baring..Bila makan banyak ni yang buat kita ngantuk tu. Macam buka puasa la.

3-Perokok
-Asap rokok akan menyebabkan sel-sel otak terjejas atau terbakar dan boleh mengakibatkan penyakit nyanyuk, atau dalam loghat Temerloh, dipanggil Alzheimer. Ini memang masalah dari dulu lagi. Tak pernah ada kebaikan pun rokok ni. Tapi setengah orang, katanya boleh hilang ngantuk bagai. Nak syok lagi, ada kata hisap rokok ni nak nampak bagi macho..(haha..macho aku lagi pasai aku tak siap rokok..haha perasan gila) Tapi ada yang setengah perokok tegar, ada yang boleh berhenti dengan mengejut. Member-member aku ramai yang lagu tu.. Aku tabik spring la. Baguih.. Macam dalam iklan duk kata "merokok? mana ada klass.." 

4-Penggunaan gula yang berlebihan
-Pengambilan gula secara berlebihan akan menyebabkan penyerapan protein dan nutrisi terganggu. Selain daripada itu, ia akan menganggu perkembangan otak yang sihat. Ni satu lagi..selalu yang ambik gula lebih ni orang-orang tua. Tak tau la betul ka tak, pasal duk tengok dalam drama. Lagi satu, perokok. Ada yang setengah perokok, deria rasa dia macam dah kurang. Sebab tu kadang-kadang, kalau nak makan pa, dia mintak gula lebih. Macam member aku duk makan roti canai, deret duk mintak gula isi dalam kuah. Aku duk kata, nak kena kencing manis sungguh la dia ni.

5-Pencemaran udara
-Otak adalah pengguna oksigen terbesar dalam badan manusia. Pencemaran udara boleh menyebabkan pengurangan bekalan oksigen ke otak dan keaktifan otak. Antara punca udara tercemar adalah merokok tadi.  Asap tu kajian duk kata 7 kali ganda lagi bahaya kepada bukan perokok. Aih..bahaya balik..haha

6-Terlebih tidur
-Tidur adalah bagus untuk merehatkan otak tetapi masa tidur yang panjang dan berlebihan akan menyebabkan sel otak kita mati. Ini memang penyakit tak boleh nak kata apa dah. Kalau aku tidoq lebih, mesti duk sakit kepala. Tapi ada orang yang rilek ja..pasai dah jadi rutin depa. Hui,dahsyat sungguh..berjaga sampai 4 5 pagi, pastu tidoq sampai zohor..tak rosak mana pun..cerdik ada lah..haha

7-Menutup muka ketika tidur
-Tidur sambil menutup muka akan mengakibatkan otak menerima lebih banyak karbon dioksida berbanding oksigen dan ini akan membawa kerosakan kepada otak hang. Ada orang yang biasa, ada orang tak biasa. Yang biasa tu pasal silau lampu member duk pasang nak main PES2011..haha

8-Membiarkan otak bekerja semasa kita berada dalam keadaan kurang sihat
-Bekerja semasa anda kurang sihat boleh mengurangkan keberkesanan otak dan juga membawa kerosakan pada sel-sel otak. Kalau golongan pekerja ramai la yang buat macam ni. Kalau golongan student, kebanyakkannya duk tidoq ja..tak sihat katakan..hoho

9-Kurang berimaginasi 
-Berfikir adalah satu cara terbaik untuk melatih otak kita. Kurangnya berimaginasi boleh menyebabkan tahap kecerdasan /keaktifan otak menurun. Imaginasi boleh, tapi jangan melampau sangat. Imaginasi yang bukan-bukan memang masalah. Teringat pulak kat seorang kawan sekolah dulu, imaginasinya kuat betul..macam-macam..haha

10-Jarang berfikir
-Jarang berfikir menyebabkan otak kita kurang aktif. Disebabkan itulah, perbincangan atau diskusi amat digalakkan kerana ia mampu mengalakkan otak kita berfikir. Bukan otak kita je, tapi otak hang pun sama. Memang betul pun kalau kita jarang berfikir, otak jadi beku la..tumpul, dan sebagainya. Bila tak tau sikit, otak tu bukannya nak fikir. Tapi biaq ja..tiru takpun tanya orang ja. Nak lebih advance, search kat Google.. Kalau yang betul-betul tak tau, memang takleh buat apa la.. Sebab tu orang duk kata "pala otak hang" haha

Ahad, 21 Ogos 2011

10 minit yang berharga..

Umurnya 68 tahun.. Tapi pergerakannya tak seperti seorang tua. Masjid, kitab-kitab lama, al-Quran menjadi teman sehariannya.  Itulah tok ayah.. Dia seorang mampu menghabiskan 23 rakaat Tarawih termasuk Witir tanpa bertukar shif. Bukan surah lazim, tapi al-Quran yang dibacanya. (mungkin tu ramai lari kot sebab panjang sangat..hehe..)Kadang-kadang Tarawih yang diimamkannya diselangi tazkirah yang aku namakan "tazkirah 10 minit". Tazkirah nya tak menyentuh dunia luar pun, tapi banyak menyentuh tentang amalan, niat dan diri kita sendiri. Kitab-kitab lama yang menjadi rujukannya..kitab yang biasa dipelajari di pondok-pondok. Universiti-universiti takde belajar kitab ni, mungkin keran silibusnya tidak dibenarkan diajar. jadi usahlah berbangga dengan ilmu yang dipelajari dari universiti (terutama aku) sebab banyak yang kita tak tau dan tak dapat dan hanya boleh dapat dari pengajian di pondok je.. Bila aku dengar peringatan-peringatannya, Allah..banyak sangat perkara yang aku tak tau..banyak soal berkaitan tasawuf yang aku jarang dengar dan tak pernah dengar..istilah itu ini..bagi aku zero dalam kepala otak aku ilmu seperti itu. Walaupun tok ayah bercakap tak formal, hanya santai, dengan loghat kelantannya, tetapi peringatan, input yang disampaikan mencucuk-cucuk. Dia tak belajar tinggi mana pun, hanya sekadar sekolah pondok.. Tapi kemampuan dia menyampaikan ilmu, SubhanAllah..

Kadang-kadang ayat-ayat al-Quran yang dibacakan semasa solat tarawih, dijadikan bahannya untuk memberi peringatan.. Ayat-ayat itu mampu ditafsirkan dan diterjemahkannya lalu dipadankan dengan diri kita sendiri.. Kerdil sangat bila mendengarnya..ilmu-ilmu yang disampaikannya adakala tak pernah terdengar dek telinga aku yang penuh taik ni.. Lagi satu, bila dia baca surah semasa sembahyang, nada yang digunakannya seperti dia memahami maksud ayat al-Quran tu. Sebagai contoh, bila membaca ayat firman ataupun ucapan dari Allah sendiri, dia akan menggunakan nada seperti berdialog. Apabila ayat berbentuk nikmat, ancaman dan sebagainya, dia membacanya mengikut intonasi yang sesuai dengan jenis ayat tersebut.. SubhanAllah.. 

Ramadhan..bagaimana kali ni?

Ramadhan datang lagi buat ke 21 kali nya dalam hidup aku.. Bagaimana agaknya Ramadhan kali ni? Apakah sama seperti tahun-tahun lepas? Kalau sebelum Ramadhan, angan-angan dan semangat jangan kata lah, berkobar-kobar. Aku pasti orang lain punyai semangat yang sama. Tapi apakah ianya dipraktikkan seperti yang dirancang dahulu? Atau sekadar hangat-hangat taik ayam pencen? Kalau amalan yang dilakukan sama persen nye dengan yang dicita-citakan, Alhamdulillah..bersyukur lah kita pada yang empunya kudrat, Allah s.w.t.

Yang ingin dikongsikan disini, mengenai hal kita. Kalau yang benar-benar hargai Ramadhan, Alhamdulillah..kita dapat lihat orang yang betul2 hargai ataupun tak. Kalau dulu, masjid jarang sangat nak pergi, tapi bila munculnya Ramadhan, tiap waktu mesti di masjid. Tarawih seperti amalan wajib tiap malam sehingga malam ke 29@30. Aku bukanlah nak mengatakan orang itu ini tak hargai Ramadhan, tapi aku ingin menceritakan keadaan yang biasa dilihat. Kadang-kadang pelik, seperti tiada maknanya Ramadhan bagi sesetengah orang. "Aku puasa la brader..ade nampak aku makan minum ke??" tapi mengumpat, maki hamun, maksiat jalan.. Bagi yang lakukan tarawih, Alhamdulillah..walaupun hanya 2 @ 4 rakaat, ok lah dari takde langsung.. Tapi bagi yang tak ke masjid langsung, camne? "Mungkin dia buat kat rumah kot.." Tapi bukankah tarawih ni terutama lelaki lebih afdal berjemaah di masjid atau kat mana-mana pun dengan 27 darjat berbanding 1 darjat sembahyang berseorangan? Tugas sapo tu nak menyedarkan?

Aku bukan lah orang yang layak nak nilai orang, sebab aku kadang-kadang ada turun naiknya.. Rasa kesal pun ada sebab Ramadhan yang sebelum ni, kebanyakkan berlalu camtu je..lapar,dahaga,dan lain-lain..Langsung tak hargai dan penuhi Ramadhan tu dengan amalan-amalan yang dianjurkan. Teringat pesan tok imam merangkap tok aku (aku panggil 'ayoh') masa tazkirah tarawih, "Allah nak bagi kita hadiah,nak bagi kita anugerah,nak bagi kita macam-macam lagi dengan Ramadhan ni,tapi kita?? Duk takuk tu jah..wat dono jah..ibarat orang mari rumah kita, bagi salam nak dekat 3 4 kali, tapi kita wat tak tahu jah..sedangkan tetamu tu bawak macam2 buah tangan,hadiah dan sebagainya untuk bagi pada kita.." Allah..memang menusuk betul kata-katanya..aku rasa macam kena penampar bila dengar,walaupun dia tak tuju pada sesiapa, tapi aku kenangkan semula masa yang telah lalu,camtu rasanya aku buat pada tetamu agung, Ramadhan..

Ramadhan lah medan terbaik untuk kita muhasabah diri kita semula..peringatan untuk aku sendiri..berubahlah..masih ada masa untuk kita menghargai Ramadhan ini. Beramallah kamu demi mengharapkan keredaan Allah, jangan mengharapkan pujian, pandangan orang dan sebagainya.

Sabda Rasulullah s.a.w: "Barangsiapa yang berpuasa di bulan Ramadhan dengan penuh keimanan dan mengharapkan penghisaban daripada Allah, maka diampunkan dosa-dosanya yang telah lalu"

Khamis, 14 Julai 2011

Catatan sepanjang BERSIH 2.0

7 Julai 2011, jam 6 petang- Aku bersama abah mula bertolak dari rumah menuju ke Kuala Lumpur yang telah dirancang sebulan lebih. Singgah di Lanchang, mengambil teman kamceng abah, untuk bergerak sekali. Perjalanan yang pada mulanya lancar sedikit terganggu ketika sampai kira-kira 2km dari tol Bentong. Jalan menjadi sesak. Firasat di dalam hati begitu kuat sekali mengatakan ia adalah sekatan jalanraya yang dibuat oleh pihak polis. Sangkaan aku benar. Polis memeriksa kereta yang melalui penghadang polis satu persatu. Jika ternampak sebarang perkara yang mencurigakan, pihak polis akan meminta kenderaan tersebut bergerak ketepi jalan untuk diperiksa dengan lebih teliti. Sah, kereta kami kena.. Antara sebab nya, kereta buruk 1, dan sebab yang lebih munasabah adalah kami bertiga pakai ketayap atas kepala..woo.. Polis meminta lesen dan i/c abah untuk diperiksa. mungkin ada kesalahan jenayah atau saman trafik yang masih belum dibayar lagi barangkalali.. Dalam pada masa yang sama, seorang polis lain meminta aku membuka bonet kereta untuk membuat pemeriksaan kalau-kalau ade bawak barang-barang yg dilarang. Barang tersebut tentunya sehelai t-shirt kuning yg bertulis bersih. Itulah undang2 baru yang dikeluarkan oleh polis malaysia bermula sebulan yg lepas..kesalahan memakai t-shirt kuning akan ditangkap dan dipenjarakan kerana dakwaan menghasut..tarzan pakai undang2 tu..



Aku  tak sempat untuk membuka beg kerana polis tersebut berbual dengan abah dan akhirnya lupa akan niatnya. Sambil2 bersembang dgn polis tersebut, abah mula menukar topik sambil menyatakan tujuan ke Kuala Lumpur adalah untuk menguruskan pembelian tanah-tanah lot. Memang benar, bukan hanya mereka-reka cerita. Polis tersebut tampak berminat..ternyata abah ku seorang yang bijak, malah tidak menipu..:) polis lupa akan niat awalnya tadi untuk memeriksa beg2 kami walaupun pada hakikatnya kami tidak bimbang kerana beg kami sememangnya tidak mempunyai baju kuning, apatah lagi otak kuning. Kami mesra dengan polis tersebut dan sememangya polis yang bersifat beginilah yang kami hormati dan sayangi. Terima kasih tuan polis.. Kami tau anda terpaksa menjalankan tugas yang tak masuk akal ini atas arahan pihak atasan..

Jumaat, 8 Julai 2011- Pagi tu kami bersujud tilawah di Surau an-Nur, Taman Koperasi Polis, Gombak. Setelah selesai, kami bersiap2 untuk menjemput rombongan Muslimat (exco2 Pas (mak cik2)) Terengganu. Seusai menjemput, aku dan abah berserta P.cik Hamdan terus ke Kuang, Selangor bagi menyelesaikan kerja berkenaan tanah lot. Sekembali dari Kuang, sampai saja ke Tmn Greenwood, azan Zohor berkumandang menandakan solat Jumaat akan bermula. Terus bergegas ke masjid dibimbangi terlewat. Ternyata mimbar khutbah Jumaat pada hari itu digunakan sepenuhnya oleh kerajaan pusat untuk memburukkan pemimpin perhimpunan dan mengharamkannya. Perkara yang tak sepatutnya berlaku. Mimbar khutbah menjadi medan politik kerajaan. Pulang ke rumah Long Nipah, beliau mengakui bahawa masjid tersebut sememangnya mempunyai pengaruh BN yang kuat. (padan pun...) Di sebelah petang, aku berkesempatan bertemu dengan Saudara Subky Latif, penulis ruangan kolumnis Men Sana In Corpore Sano dalam Harakah.

Pada sebelah malam, kami berserta Muslimat dari Terengganu pergi ke Markas Tarbiyah Pas Pusat, Taman Melewar. Jarak hanya 1km dari rumah Long Nipah. Malam tu dijadualkan akan ada ceramah yang akan disampaikan oleh Pimpinan PR. Antaranya Yb Mohammad Sabu (Mat Sabu), Sdr. Shamsul Iskandar Mat Akin, Ust. Nik Abduh, CheGu Bard, Ust. Nasaruddin Hasan Tantawi dan ramai lagi. Ternyata Mat Sabu dan Shamsul Iskandar tidak dapat hadir kerana disekat oleh pihak polis daripada memasuki Kuala Lumpur. Begitulah tajuk kesemua akhbar pada hari Jumaat. Walaupun Kuala Lumpur bukanlah kepunyaan bapak Najib yang punya sedangkan majoriti kerusi parlimen di Kuala Lumpur dipegang oleh PR, hanya satu Bn iaitu di Putrajaya. Entah undang-undang mana yang digunakan kerajaan melalui agensinya, polis untuk mengharamkan 91 individu daripada memasuki Kuala Lumpur. Malam tu, ceramah yang disampaikan amat membakar sekali semangat2 pendengar dan hadirin. Terutama Chegu Bard dan Ust. Nasarudin Tantawi. Masih teringat kata-kata Ust. Nasaruddin "gelombang rakyat yang datang ni ibarat air terjun..bila disekat kiri, akan mengalir arah kanan dan bila disekat kanan, akan mengalir arah kiri. Bila disekat kesemua arah,pasti akan pecah juga sekatan tu.." Ternyata ribuan yang membanjiri perkarangan markas tersebut. Ceramah diakhiri dengan doa yang dibacakan oleh Ust. Nik Abduh dan diumumkan bahawa pada awal pagi nanti akan diadakan qiamulail bagi memohon petunjuk,keampunan dan kekuatan pada Allah supaya perhimpunan esok hari berjalan lancar. Di situ juga, aku bertemu sahabat-sahabat satu institusi.

Sabtu, 9 Julai- Hari yang ditunggu-tunggu telah tiba. Kami lelaki bangun awal hari tu, seawal 5.30 pagi dan berjemaah di masjid tersebut. Ternyata begitu ramai sekali orang luar dan musafir yang bermalam di masjid tersebut. Setelah selesai berjemaah, kami singgah di kedai makan berdekatan. Pekena teh tarik dan roti canai. ternyata pukul 6 setengah pagi sudah penuh dengan pelanggan. Aku mengusik penebar roti canai tu, "hari ni amacam?? biasa nya waktu ni sudah ada orang datang ka? ada rugi ka?" dia pun jawab "aiyo,banyak untung..selalu nya pukul 7.30 baru ada orang datang..itu tipu punya berita..tarak pandai sifir punya kerajaan." hahaha..tergelak aku dan pengunjung lain dengar mamak tu cakap.. Di kedai tu juga aku jumpa orang-orang muda sebaya dengan aku, kebanyakkannya asal dari Terengganu. Rata-ratanya baru sampai pukul 2-3 pagi disebabkan sekatan polis di tol Gombak sepanjang 10km kata orang-orang dari Terengganu ni. Dahsyat polis. Itu dinamakan takde kerja,cari kerja.. Best woo sembang ngan orang ganu ni..aku pun dh terikut2..dok jupe,dok dang..

Pukul 8 pagi, kami bersiap dan bergerak awal kerana dibimbangi ada sekatan jalan ataupun sebarang masalah yang cuba ditimbulkan pihak polis. Kami bergerak ke bandaraya KL dengan menaiki LRT rapidkl dari stesen Gombak. Kami berhenti di stesen Masjid Jamek. Ternyata ramai penumpang rapidkl sama destinasi dengan aku. Kalau tak masjid jamek, KLCC, stadium merdeka atau Pasar Seni.. Turun sahaja ke jalanan dan kawasan masjid jamek, orang sudah ramai di kaki lima. Keadaannya seperti hari-hari biasa, seperti tiada tanda-tanda akan berlakunya perhimpunan pada hari tu. Akan tetapi, bilangan pihak polis tak kurang ramainya, seolah sedang mengawasi untuk menangkap kalau-kalau Osama Bin Laden atau Nordin Mat Top berkeliaran di kawasan tersebut. Tapi kedai banyak tak bukak. Itu pasal orang ramai banyak berkeliaran dan duduk saja di kaki lima. Cuma ada 4 5 kedai makan mamak yang dibuka, dan itupun penuh dengan pengunjung. Camtu jugak dengan kedai 7-eleven.. Pembeli keluar masuk, dan bukankah itu satu keuntungan besar yang diperolehi? Aku pelik, bagaimanakah arahan menutup premis boleh dikeluarkan oleh pihak2 tertentu. Jadi, bila kedai dah ditutup, memang kerugian akan dialami sebab mereka sendiri tak berniaga. Bila rugi, maka kerajaan menyalahkan perhimpunan tersebut menjadi punca sedangkan mereka yang mengarahkan kedai ditutup. 

Aku berjalan seorang diri. Menyusur ke dalam bazar masjid jamek, ada juga kedai-kedai yang dibukak. Ada juga kedai buku, kedai kain baju raya, dan beberapa buah lagi. Tiada sebarang gangguan terhadap perniagaan mereka malah ramai yang membeli. Sampai ke simpang Jalan Tun Abdul Rahman, aku kaget. Pihak polis tak kurang 100 orang berserta Black Maria untuk mengangkut tahanan, lori water cannon dan sebagainya. Seolah-olah, ia seperti zon perang. Mereka menutup pintu jalan ke Dataran Merdeka. Disebabkan tiada kedai yang dibuka, orang ramai terpaksa duduk sahaja di kaki lima. Lantas polis dan gerombolannya datang beramai-ramai ke orang ramai dan meminta orang ramai untuk tidak berkumpul dan bersurai. Mereka (polis) tidak berani untuk bergerak seorang diri. (takut jugak rupanye...haha)

Aku hanya mundar mandir ke hulu ke hilir mencari sesuatu tempat yang boleh diluangkan masa. Letih mencari, aku berehat sebentar dan terserempak dengan kawan-kawan universiti. Borak-borak sebentar, kemudian membawa diri semula. Akhirnya, bertemu sahabat sekelas dan senior, Din dan Fat. Mujur mereka ni tau tempat sesuai untuk pergi iaitu kedai buku. Ternyata kedai buku tersebut tersorok dan tak ramai yang mengetahuinya. Sementara menunggu waktu tengah hari, belek-belek dulu buku yang ada yang berkaitan bidang perguruan.

Setelah sejam berada di situ, kami bercadang untuk beredar. Tiba-tiba, Fathi  mendapat mesej daripada sahabat yang lain yang mengatakan bahawa pihak polis akan menahan sesiapa sahaja terutama anak muda yang membawa beg tanpa banyak soal. Kami mula memikirkan cara, bagaimana untuk menyorok beg yang dibawa walaupun dalam beg kami tiada langsung barang yang berbahaya. Akhirnya kami bercadang untuk menumpangkan beg di kedai buku tersebut dan mujur kakak penjaga kedai tu baik dengan kami. Kami bergerak pantas, menyeberangi jalan Tun Perak untuk ke stadium negara dan masjid negara. Aku berlagak sleperti tiada apa yang berlaku bila ada polis yang memandang. Seolah-olah kami memang untuk berjalan-jalan sahaja. Lalu di depan sebuah restoran, kelihatan penuh dengan pihak polis duk makan-makan..(Tau pun lapar ye..ambik kau..suruh tutup kedai lagi) Kami melalui depan Pejabat Besar Bar Council iaitu Majlis Peguam dan aku lihat sekumpulan peguam seramai 30 orang keluar dan berjalan ke arah Puduraya. Aku dan kawan pusing habis jalan, masuk petaling Street sekali. Keluar dari Petaling Street, terdengar daripada jauh bunyi laungan dan sorakan. Puas memerhati, kumpulan manakah tu? Perkasa atau Patriot? Sangkaanku meleset. Itulah dia lautan rakyat yang menyokong BERSIH. Aku tak pasti apakah nama jalan tersebut, dengan sepanjang 1.5km dan selebar 4 lorong kereta, lautan penyokong Bersih seramai dan seluas itu. Mereka bergerak elok dan langsung tiada provokasi. Melaung-laungkan 'hidup bersih' 'hidup rakyat' 'hidup keadilan' 'tolak kezaliman'. Aku menjadi bertambah semangat. Kemudian, dalam lautan rakyat, muncul Ust. Nasaruddin Hasan Tantawi mengetuai perarakan perhimpunan tersebut. Kami berjalan sambil melaungkan kata-kata semangat. Apa yang paling aku respek dan teruja, perhimpunan ni yang konon-kononya hanya disertai Melayu yang digembar-gemburkan pihak kerajaan dan terutama sekali Perkasa yang terkenal dengan rasisnya, adalah meleset sama sekali. Di hadapan, belakang, kanan dan kiri aku ada Cina dan India. Tak kira lelaki atau perempaun. Bukan tu saja, pelancong Mat Saleh pun teruja dengan merakamkan dan mengambil gambar perarakan tersebut sambil mereka berjalan sekali. Aku berhenti seketika di tepi jalan. Aku mendengar seorang pelancong bertanya kepada salah seorang peserta kenapa berhimpun, dan dia menceritakan segala keadaan sebenar dan apa yang sebenarnya dituntut termasuklah amalan demokrasi di negara ni yang berat sebelah seperti tiada kebebasan media kepada pihak pembangkang. Walaupun aku tak berapa mahir speaking, tapi aku boleh faham. "This is real Malaysia, the shameless democracy" seorang peserta perhimpunan menyampuk. Ada pelancong yang menyertai sekali. Kami berarak sepanjang perjalanan dan menuju ke bangunan Maybank berhadapan dengan Stesen Puduraya.

Di situ, ribuan sudah membanjiri perkarangan bangunan Maybank. Seluruh jalan dipenuhi dengan ribuan rakyat yang menyokong BERSIH. Dr. Hatta Ramli mengepalai himpunan di situ dengan berucap dan menaikkan semangat kami. Di samping itu, tiada sebarang huru hara, provokasi atau kekacauan yang dicetuskan oleh rakyat. Jika ada kenderaan, teksi, motor dan sebagainya ingin menggunakan jalan, maka semua akan memberi kerjasama dengan membuka laluan untuk mereka. Di situ juga aku bertemu semula dengan Akh Nawwar, Farid, dan Faiz. Aku lihat Amirul berada dekat dengan Dr. Hatta Ramli. Aku berada dalam lautan ribuan manusia di hadapan bangunan Maybank. Daripada jauh, aku melihat satu lagi lautan manusia di Jalan Pudu sedang bergerak ke arah kami. Barisan hadapannya memakai baju putih, dan kami semua menyangkakan bahawa ianya adalah kumpulan Perkasa. Rupa-rupanya tidak, aku ternampak ada sehelai baju kuning yang dijulang. Sah, tu jugak penyokong Bersih. Semua bersorak begitu bersemangat kerana bilangan kami nampaknya bertambah walaupun 90% daripada semua penyokong Bersih tidak memakai baju kuning.

Bilangan kami bertambah ramai. Para jurugambar berdaftar ada di mana-mana ceruk tempat. Masing-masing mengambil posisi dan kedudukan yang terbaik bagi mendapatkan lensa dan pemandangan lautan manusia BERSIH. Ada yang memanjat bangunan, ada yang menumpang bilik hotel tinggi yang berdekatan semata-mata ingin mendapatkan gambar yang terbaik. Itu belum dikira kamera atau handphone sendiri yang dibawa oleh penyokong. Terasa ralat kerana tidak dapat merakamkan peristiwa bersejarah ni. Apakan daya,handset murah..

Dalam gegak gempita, daripada jauh terdengar derapan kawat kaki dan bergeraknya sebuah trak besar. Ternyata itu adalah pasukan polis FRU bersama dengan jenteranya iaitu trak water cannon. Mengetuai perjalanan gerombolan tersebut adalah barisan FRU yang siap dengan pakaian khas mereka, boot panjang seolah2 ada simpad, topi merah, penutup muka berserta mata dan penutup mulut untuk menhalang dari terhidu sebarang gas beracun berserta senapang gas pemedih mata setiap seorang (macam game Counter Strike). Ya, memang sah serangan dari gerombolan akan bermula sebentar lagi. Dr. Hatta Ramli meminta semua bertenang. 




Dalam keadaan bertenang, dengan tidak semena-mena, trak merah mula menuju ke arah kami. Ia mula memancutkan laharnya daripada jauh. Ternyata daya pancutan air tersebut memang kuat kerana ia boleh mencapai sejauh 50-100 meter. Sapa-sapa yang duduk di penghujung, pasti merasa. Tapi aku lihat, mereka tenang, tiada perasaan takut-takut, lari lintang pukang dan sebagainya. Mungkin sudah banyak kali menyertai demonstrasi. Bukan tiada yang lari, tapi yang lari tu aku fikir mereka yang pertama kali pergi ke demonstrasi. Seperti yang diberitahu oleh sahabat aku, kebanyakkan yang berhimpun hari tu adalah anak muda, pemuda pemudi dan juga mahasiswa. Tak kurang juga golongan tua, pemimpin2 dan veteran-veteran. Aku akui, aku melihat majoriti yang ada pada hari tu adalah anak muda yang sudah sedar dan bangkit menentang kezaliman. Banyak yang aku tengok, lagaknya seperti mahasiswa, mengendong beg galas, ada yang berkaca mata, berpakaian seperti di alam kampus. Jangan ditanya bagaiman aku boleh tau. Dan yang paling aku kagum, begitu ramai srikandi yang turun. Rata-rata mereka mengenakan tudung labuh dan berniqab. Aku bangga..bangga dengan srikandi-srikandi seperti ni. Mereka tak takut langsung dengan ancaman gas dan sebagainya.

Selepas water cannon dipancutkan, seperti tidak mendatangkan hasil kepada perhimpunan, pihak gerombolan mula menembak peluru canister gas ke arah kami. Peluru yang sememangnya boleh bergerak ke suatu tempat yang jauh ditembak ke arah lautan manusia yang berkumpul. Ternyata gas tersebut memberi kesan yang lebih kuat berbanding water cannon tadi. Gas tersebut berupaya memedihkan mata dan membuatkan penghidunya batuk teruk. Aku merasainya walaupun peluru tu jatuh jauh daripada aku, sisa2 gas tersebut memang  mampu melumpuhkan kekuatan seseorang. Aku tak dapat bayangkan bagaimana orang yang duduk dekat dengan peluru tu jatuh. Mata tiba-tiba pedih, tak boleh dibuka, dan berair. Beberapa orang Muslimah yang turut sama terkena, menjadi lemah. Aku lihat ada yang hampir rebah di sebelah ku, tetapi mujur mereka saling memimpin. Mata kami semua menjadi merah. Aku cuba menahan nafas dan bernafas melalui mulut, mana tahu kurang skit kesannya. Tapi tak...gas tersebut membuatkan aku batuk teruk sehingga aku nak rebah. Tapi aku kuatkan jugak diri dengan memimpin dan dipimpin sahabat lain yang juga terkena sama. Alhamdulillah..ada seorang Muslimat yang menawarkan garam, dan kami semua mengambil sedikit untuk makan supaya meneutralkan semula air liur dan hilangkan batuk kami. Terima kasih srikandi.. Mata masih lagi pedih, mujur ada seorang uncle berbangsa India sedang mencurah air botol, dan aku berkerumun ke situ bagi mendapatkan setadah air untuk membasuh mata. Alhamdulillah..kamu lebih mulia dari si penembak gas tu walaupun kamu bukan saudara seagamaku..


Kepedihan hilang, tetapi mata kami merah menyala seperti baru menangis. Keadaan reda seketika. Ada yang mengesat hidung, membetulkan ikatan di muka dan sebagainya. Kami semua turun semula ke jalan utama iaitu Jalan Pudu untuk bersama-sama yang lain. Sepanjang-panjang jalan Pudu bersebelahan Hentian Puduraya, lautan manusia terus membanjiri dan pancuran water cannon dan gas tadi langsung tidak mematahkan semangat kami semua untuk terus berhimpun dan berarak. Kami berjalan sambil melaungkan "hidup rakyat, hidup bersih, hidup keadilan".. dan kami berpatah, kami jalan semula, kami berpatah kerana sememangnya laluan kami telah dikepung oleh gerombolan topi merah siap dengan senjata dan perisai mereka. 

Seperti dijangka, tembakan water cannon dan gas CS menyerang kami lagi. Aku sudah kehilangan sahabat yang bersama dari mula tadi. Sebahagian cuba mengelakkan diri daripada terhidu gas tersebut dengan cara melarikan diri. sebahagian lagi kukuh di posisi mereka. Yang paling dikagumi, ada sahabat seperjuangan mengutip peluru gas yang sedang ligat memuntahkan isi, dibaling semula ke arah sang penembak tadi. Itu sebenarnya untuk mereka, bukan untuk kita. Ternyata tindakan pejuang tu memang berhasil, segelintir polis yang tidak memakai pelindung muka cuba lari dan mereka tidak dapat mengelak daripada batuk teruk dan mata pedih. Itulah yang kami rasa wahai gerombolan. Bukan kami nak melabelkan anda semua jahat, tetapi setiap tindakan anda boleh ditimbang oleh akal dan belas ihsan anda samada ia zalim atau tidak. Kami tidak mencetuskan sebarang huru-hara mahupun provokasi, tetapi andalah puncanya. Oleh sebab itulah, bukan aku, tapi ramai yang mengelar anda anjing. kerana patuh arahan dan membelakangkan prinsip kemanusiaan dan belas ihsan. Dalam suasana huru hara, masing-masing cuba melarikan diri, aku ternampak kelibat seorang budak belasan tahun atau mungkin lebih, sedang bersolat di atas jalan. Aku kagum. Begitu kuat pemuda ni..dengan gas yang memenuhi udara, digagahkan untuk mendirikan solat Zohor. Allah menjadikan bumi ini masjid, terpulanglah di mana anda ingin bersolat. Solat didirikan berbekalkan keyakinan pada Allah dan rasa benci yang membuak-buak kepada kezaliman yang telah tercetus. Ternyata aku tak mempunyai kekuatan seperti. kuatkanlah aku Ya Allah.. Dalam keseorangan, aku berpaut secara tidak langsung dengan sorang kenalan baru. Dia sama seperti ku. Kehilangan sahabat yang bersama dari mula. Kami membelakangkan latar belakang samada kenal ataupun tidak, yang pasti kami berjuang benda yang sama. Aku dapat kawan baru. Dasuki namanya. Pelajar Darul Quran K.Kubu Bharu. Umur 19 tahun, tapi dari raut wajahnya lebih matang dari aku. Mungkin kerana juzuk-juzuk al-Quran yang ada di dalam ingatannya..

Kami menyelamatkan diri dengan berjalan ke arah sebuah hospital cina swasta Tung Shin. Terletak di atas bukit. Sampai saja di atas bukit,kami ditembak lagi dengas gas CS. Ternyata laporan berita mengatakan polis tidak menembak ke arah hospital, jauh panggang dari api. Peluru gas melayang di depan mata aku. Dasar penipu. Jika rumah sakit, masjid pun kamu tembak, apalah bezanya kamu dengan Israel?? Dengan tidak semena-mena hujan lebat turun. Gas yang ditembak tidak dapat berfungsi dengan sepenuhnya.. Allah membantu hamba-Nya yang dizalimi. Hujan bermula sejak tembakan gas pertama tadi lagi, tetapi tidak selebat semasa di hospital.. Syukur pada-Mu Ya Allah..


Setelah itu, bermula lah kejaran pihak gerombolan untuk menangkap orang ramai. Orang ramai berlari menyelamtkan diri masuk ke dalam hospital.. Aku dan Dasuki masuk ke dalam hospital dan mencari tandas. Kami seolah-olah sudah lama mengenali kerana Dasuki benar-benar tidak mahu berpisah denganku. Dalam suasana genting seperti itu, perlukan teman dan tidak boleh berseorangan ibarat  "serigala akan membaham kambing seekor yang jauh daripada kumpulannya". Aku mencadangkan kepada Dasuki dirikan solat di hospital ini sahaja. Ya, kami mengambil satu sisi yang agak lapang walaupun suasana dalam hospital tersebut agak sesak. Berimamkan Dasuki, beralaskan lantai hospital, kami bertakbir dan diakhiri rakaat terakhirnya dengan Qunut Nazilah. Mendayu hati aku mendengar suara alunan seorang Hafiz. Orang ramai mula mengikut bersembahyang. Aku bertemu semula dengan sahabat-sahabat yang berpisah tadi. Ada juga jurugmbar non-Muslim yang mengambil gambar sahabat-sahabat lain sedang bersembahyang menunjukkan fitrah bahawa Tuhan adalah selamanya tempat kita bergantung lebih-lebih lagi situasi genting seperti itu.

Bila keadaan seperti sudah reda, ramai yang keluar daripada hospital untuk melihat perkembangan terkini. Masih ramai yang berada di jalan utama iaitu Jalan Pudu yang berhadapan dengan segerombolan polis. Melihat kepada situasi, polis mengajak orang ramai datang dekat dengan mereka untuk berunding, tetapi polis mengkhianatinya dengan mengambil peluang untuk menembak gas dari jarak dekat. Maka berlarilah kami sekali lagi ke hospital dan kami melihat begitu ramai anggota gerombolan sedang mengejar kami. Berbekalkan kabel tape, sesiapa yang lari akan ditangkap dan ditahan. Kata seorang sahabat "polis ni tak ubah seperti anjing..bila kita lari, maka mereka pun akan lagi kejar..kalau kita buat biasa saja,dia takkan apa-apakan kita.." aku melihat ada benarnya apa yang diperkatakan. Aku sendiri mengalami situasi yang sama, mujurlah aku lebih pantas kerana fizikalku yang kecil berbanding polis yang mengejar ku berbadan besar..huhu..kalau tak, makan nasi beriyani rm25 la aku..hahaha

Orang ramai berlari sehingga ke tingkat 3 dan 4 bagi mengelak dari ditahan polis. Setelah 20 minit berlalu, beberapa orang pengawal keselamatan hospital menghampiri dan menyatakan bahawa keadaan sudah reda dan kami boleh beredar kerana pihak polis sudah tiada. Melihat ke arah jalan raya, ternyata sudah berkurangan manusia. Aku memikirkan bahawa perhimpunan sudah berakhir dan aku dan sahabat mengambil keputusan untuk bersurai dengan menaiki LRT. Ternyata LRT di  Puduraya masih belum beroperasi semula setelah perkhidmatannya ditutup sementara atas arahan pihak kerajaan untuk dijadikan modal politik mereka. Mahu tak mahu, kami terpaksa mengagahkan diri berjalan kaki ke KLCC kerana di sana ada stesen LRT dan mana tahu sudah beroperasi. Dalam mengharungi perjalanan, begitu ramai yang menapak bersama dengan kami menuju ke KLCC. Di pertengahan jalan, stesen minyak diserbu pengunjung seperti semut sedang menghurung gula untuk mendapatkan air minuman setelah kebanyakkan premis tak dibuka. Siapa kata kedai tak laku? Siapa kata kedai akan mengalami kerosakan? Itu semua momokan jelik yang dimomokkan kerajaan bagi memburukkan perhimpunan.

Sedang kami meneruskan perjalanan, tiba-tiba 3 buah trak polis yang sarat dengan anggota, dan beberapa biji kereta dan kenderaan polis bergerak laju melalui jalan yang sama dengan arah yang kami tujui. Mereka juga menuju ke KLCC. Dan daripada jauh, ternampak lautan manusia berhimpun di KLCC dan jumlahnya berkali ganda daripada lautan manusia yang aku sertai tadi. Terkejut. Pihak polis sama sekali tidak menjangkakan bahawa kemuncak perhimpunan akan berlaku di sana dan disebabkan itulah mereka bergegas ke sana tanpa menghiraukan kami dalam kelompok yang ramai sedang menuju ke sana. Rupa-rupanya ada gelombang yang lebih besar yang perlu mereka hadapi. Aku begitu teruja. Sahabat mengajak aku masuk ke dalam bangunan KLCC untuk melalui jalan pintas ke tempat berhimpun, ternyata jalan tersebut telah ditutup. Kami terpaksa keluar melalui pintu belakang yang terdapat Tasik KLCC. Alang-alang, kami singgah di Masjid as-Syakirin KLCC untuk bersolat asar. Jemaah penuh ketika itu. Selesai solat Asar, terdengar laungan takbir Allahuakbar bergema sebanyak 3 kali.. Allahuakbar!! Aku merasa sedikit ralat kerana tidak dapat menyertai kemucak perhimpunan di hadapan KLCC tersebut. Maklumat daripada seorang sahabat, himpunan di situ dipimpin dan disampaikan amanat oleh Ustaz Nik Zawawi Nik Salleh dan Ust. Tuan Ibrahim Tuan Man. 




Setengah jam berlalu, keadaan mula reda. Jalan sudah mula dibuka dan kawasan perhimpunan tadi sudah mula lengang. Hanya ada kelibat beberapa orang polis bersama dengan kuda masing-masing.. Seperti tiada apa yang berlaku.. Orang ramai mengambil kesempatan untuk bergambar dengan polis tersebut walaupun pada awal tadi, mereka telah dizalimi oleh polis. Seolah-olah tiada apa yang berlaku. Ternyata rakyat yang berhimpun tidak mempunyai sebarang dendam terhadap golongan ini.. 

Pukul 6.30 petang, kelihatan teksi-teksi dan kereta sewa sudah mula keluar dari sarangnya.. Perkhidmatan LRT sudah mula beroperasi, dan sememangnya berduyun-duyun menaiki pengangkutan awam tersebut. Bukankah ini suatu keuntungan yang berganda?? Mudah bukan sifirnya.. Walaubagaimanapun, aku bersyukur sangat kerana aku dapat menyertai himpunan BERSIH kali ni.. Sesuatu yang pastinya aku akan pahat dalam hidupku, kenangan berhimpun secara aman bersama ratusan ribu rakyat yang menuntut demokrasi yang adil.. Ini bukan kali terakhir, malah ini adalah permulaan bagi aku untuk terus menyuarakan suara dan hak aku sebagai rakyat selagi demokrasi tak berjalan dengan adil.. Kamu dah mengikut sistem Barat, maka ikut lah sepenuhnya..pesanan buat kerajaan..

p/s: maaf kepada sahabat-sahabat, ayat aku banyak yang tunggang langgang disebabkan terlalu panjang diari BERSIH aku ni..baru berjinak-jinak dunia penulisan..penceritaan ni tak sepuas pengalaman di situasi  sebenar.. 


*transformers pun join Bersih..tak caye??






hahahahaha...

Khamis, 30 Jun 2011

24 Protokol Yahudi untuk menguasai dunia

Protokol Yahudi telah dibawa ke pengetahuan umum pada tahun 1901M, apaila seorang wanita perancis telah mencuri naskhah protokol ini daripada seorang pemimpin tertinggi Freemasonary. Wanita tersebut telah mencurinya diakhir muktamar rahsia (Jewish Masonic Conspiracy) yang diadakan di Perancis. Di dalam naskhah asalnya tidak digunakan kalimah “Yahudi” kecuali di dalam dua tempat sahaja. Ianya hanya menggunakan perkataan “Kita” dan “Orang bukan Yahudi”. Protokol-protokol ini telah diterjemahkan ke bahasa Arab oleh Ust Mohd Khalifah Attunisi. Di bawah tajuk “Protokol Hukama Sohyuni”
Protokol Pertama
Cara memerintah sebaik-baiknya ialah dengan menggunakan kekerasan dan keganasan bukan dengan perbincangan ilmiah. Hak itu terletak kepada kekuatan. Siapa kuat, dialah berhak, kerana dalam hukum alam, kebenaran terletak dengan kekuatan. Sesungguhnya politik tidak sesuai dengan akhlak. Pemerintah yang berpandukan moral bukanlah ahli politik yang bijak. Mereka yang ingin memerintah, mestilah pandai menggunakan tipu helah dan matlamat menghalalkan cara. Minuman keras haruslah digunakan untuk mencapai tujuan itu.
Protokol Kedua
Bantuan-bantuan yang diberikan oleh bangsa yahudi melalui agen-agen Yahudi akan memperkuatkan kaum yahudi. Yahudi akan memerintah bangsa lain seperti bangsa itu memerintah negaranya sendiri, tanpa disedari bahawa mereka telah berada di bawah genggaman yahudi. Ketua pentadbir yang dilantik untuk mengatur pentadbiran negara, mestilah terdiri daripada orang-orang yang berjiwa budak, yang mudah diarah untuk kepentingan Yahudi. Melalui akhbar, Yahudi menggerakkan fikiran orang ramai serta mengambil kesempatan untuk mendapatkan emas, meskipun dari lautan darah dan airmata. Pengorbanan adalah perlu, kerana setiap nyawa dikalangan yahudi berharga seribu orang bukan Yahudi.
Protokol Ketiga
Yahudi akan menjadikan negara bukan Yahudi, sebagai gelanggang pertelagahan manusia yang boleh membawa huru hara, seterusnya menybabkan kemerosotan ekonomi. Yahudi akan berlagak sebagai penyelamat dengan mempelawa masuk ke ‘pasukan kita' iaitu Sosialis, komunis dan lain-lain yang dapat memberi ruang kepada Yahudi untuk menguasai bangsa bukan Yahudi. Dalam alam fikiran Yahudi, wajib ditanam perasaan bahawa semua haiwan itu (bukan bangsa Yahudi) akan tidur nyenyak apabila kenyang dengan darah. Ketika itulah senang bagi Yahudi memperhambakan mereka.
Protokol Keempat
Bangsa Yahudi mestilah menghapuskan segala bentuk kepercayaan agama serta mengikis daripada hati orang bukan Yahudi prinsip ketuhanan dan menggantikannya dengan perkiraan ilmu hisab serta lain-lain keperluan kebendaan. Fikiran orang bukan Yahudi mestilah dialihkan ke arah memikirkan soal perdagangan dan perusahaan supaya mereka tidak ada masa untuk memikirkan soal-soal musuh mereka. Akhirnya segala kepentingan akan jatuh ke tangan Yahudi.
Protokol Kelima
Sekiranya ada di kalangan orang bukan Yahudi cuba mengatasi bangsa Yahudi dari segi sains, politik dan ekonomi, maka bangsa Yahudi mestilah menyekat mereka dengan cara menimbulkan pelbagai bentuk perselisihan sehingga wujud konflik sesama mereka. Kesannya, mereka mengambil keputusa untuk tidak mencampuri permasalahan tersebut kerana ianya hanya difahami oleh orang-orang yang memimpin rakyat sahaja.
Protokol Keenam
Untuk memusnahkan perusahaan bangsa bukan Yahudi, ialah dengan cara merosakkan sumber pengeluaran dengan memupuk tabiat membuat kejahatan dan meminum minuman keras di kalangan pekerja, serta mengambil langkah menghapuskan orang orang terpelajar dari kalangan bangsa bukan Yahudi. Semua bangsa bukan Yahudi mestilah dipastikan menduduki mertabat kaum buruh yang melarat.
Protokol Ketujuh
Orang-orang Yahudi wajib menabur fitnah supaya timbul kekacauan, pertelagahan dan permusuhan di kalangan manusia. Bila timbul penentangan terhadap bangsa Yahudi, maka wajiblah orang Yahudi menyambutnya dengan peperangan secara total di seluruh dunia.
Protokol Kelapan
Pemerintah Yahudi akan dikelilingi oleh segolongan besar ahli-ahli ekonomi dan orang Yahudi sendiri akan dikelilingi oleh ribuan ahli-ahli korporat, jutawan dan usahawan.
Protokol Kesembilan
Yahudi akan mendirikan kerajaan diktator dengan membuat dan melaksanakan undang-undang yang tegas, iaitu undang-undang yang akan membunuh tanpa pengampunan. Yahudi akan merosakkan moral pemuda-pemuda bukan Yahudi dengan menanamkan teori-teori palsu dan ilmu-ilmu yang batil.
Protokol Kesepuluh
Yahudi akan membawa masuk racun ‘Liberalisma' ke dalam negara-negara yang bukan Yahudi supaya menggugat kestabilan politik. Pilihanraya diatur supaya boleh memberi kemenangan kepada pemimpin-pemimpin yang dapat bertugas sebagai agen yahudi dalam melaksanakan rancangan rancangan Yahudi.
Protokol Kesebelas
Bangsa Yahudi menyifatkan diri mereka sebagai serigala dan bangsa lain sebagai kambing. Bagi mereka, Yahudi merupakan bangsa yang terpilih dan mereka bertebaran ke atas muka bumi ini sebagai satu rahmat. Berada di perantauan atau negara asing yang nampak sebagai kelemahan, sebenarnya mencerminkan kekuatan yang dapat membawa bangsa itu ke pintu kekuatan di seluruh dunia.
Protokol Kedua belas
Yahudi akan mengubah pengertian tentang kebebasan atau kemerdekaan dengan mentafsirkan istilah itu sebagai mengamalkan apa-apa yang diperkenalkan atau dibenarkan oleh undang-undang sahaja. Kalau bangsa bukan Yahudi diberi permit menerbitkan sepuluh akhbaratau majalah, maka bangsa Yahudi mesti menerbitkan 30 akhbar atau majalah. Perkara ini amat penting kerana ia adalah alat untuk mengubah fikiran rakyat.
Protokol Ketiga belas
Bagi memastikan kejayaan usaha-usaha memonopoli dan mempercepatkan proses keruntuhan, maka bangsa Yahudi hendaklah menghapuskan golongan korporat dari bukan bangsa Yahudi di samping mengadakan spekulasi dan menyebarkan projek mewah, pesta-pesta serta pelbagai bentuk hiburan lain di kalangan bangsa bukan Yahudi kerana semua ini akan menelan kekayaan mereka. Untuk mengalih perhatian orang bukan Yahudi daripada memikirkan persoalan politik, maka agen Yahudi hendaklah membawa mereka kepada kegiatan-kegiatan hiburan, olahraga, pesta-pesta, pertandingan kesenian, kebudayaan dan lain-lain lagi.
Protokol Keempat belas
Para filosuf Yunani mestilah membincangkan kekurangan-kekurangan serta mendedahkan keburukan agama-agama lain. Para penulis Yahudi harus menonjolkan tulisan-tulisan pornografi iaitu mengadakan sastera yang tidak bermakna, kotor dan keji.
Protokol Kelima belas
Apabila mendapat kekuasaan, bangsa Yahudi akan membunuh tanpa belas kasihan terhadap setiap orang yang menentangnya. Setiap pertubuhan yang merancang untuk menentangnya mestilah dihukum dan ahli-ahlinya dibuang negeri. Oleh itu, mesti didirikan sebanyak-banyaknya ‘FREMASONIC LODGE' iaitu tempat-tempat pertemuan rahsia orang orang Yahudi.
Protokol Keenam belas
Yahudi akan mendirikan universiti mengikut rancangan yang begitu tersusun. Pensyarah-pensyarah akan mendidik dan membentuk para pemuda supaya menjadi manusia yang patuh kepada pihak berkuasa (Yahudi). Bagaimanapun, ajaran-ajaran mengenai undang-undang negeri dan politik tidak akan diajar kecuali beberapa orang sahaja yang dipilih kerana kebolehan mereka.
Protokol Ketujuh belas
Yahudi meletakkan kehakiman dalam bidang yang sempit dan terhad. Guaman akan melahirkan orang-orang kejam, tidak berperikemanusiaan dan mempunyai tabiat buruk untuk mencapai kemenangan bagi orang yang dibelanya, walaupun terpaksa menghancurkan semangat keadilan dan mengorbankan kebajikan masyarakat.
Protokol Kelapan belas
The Kings of Jews akan dikawal oleh pengawal pengawal rahsia, kerana orang-orang yahudi tidak akan membuka pinti kepada kemungkinan adanya perancangan untuk menentang kegiatan Yahudi
Protokol Kesembilan belas
Bangsa Yahudi akan membicarakan orang orang yang melakukan kesalahan politik sama seperti orang yang mencuri, membunuh dan kesalahan-kesalahan yang lain. Orang ramai akan memandang kesalahan politik itu sebagai satu kesalahan yang hina dan timbul rasa benci kepada mereka yang melakukannya.
Protokol Kedua puluh
Bank Antarabangsa Yahudi akan memberi pinjaman kepada bangsa bukan Yahudi dengan kadar bunga yang tinggi. Pinjaman yang sedemikian, akan menyebabkan pertambahan kadar hutang berlipat kali ganda. Ekonomi orang bukan Yahudi akan lumpuh secara outomatik kesan pertambahan hutang tersebut.
Protokol Kedua puluh Satu
Yahudi menggantikan pasaran wang dengan institusi hutang kerajaan yang bertujuan untuk menetapkan nilai perusahaan mengikut pendapatan kerajaan. Institusi ini akan menawarkan pasaran 500 sijil pinjaman perusahaan dalam sehari atau membeli sebanyak itu juga. Dengan cara inilah segala perusahaan akan bergantung kepada Yahudi.
Protokol Kedua puluh dua
Untuk sampai ketujuan yang baik iaitu kekuasaan Yahudi yang berkuasa penuh dalam rangka meletakkan dunia dalam pemerintahannya, kadang-kadang kekerasan akan digunakan. Di tangan Yahudilah terletaknya pusat kekuasaan yang paling besar.
Protokol Kedua puluh tiga
Orang Yahudi wajib melatih seluruh umat manusia dalam meningkatkan rasa segan dan malu agar mereka terbiasa dengan sifat patuh dan setia kepada arahan Yahudi.
Protokol Kedua puluh empat
Kerajaan tidak boleh diserahkan kepada mereka yang tidak tahu selok belok pemerintahan. Hanya mereka yang boleh menunjukkan sikap keras, kejam dan boleh memerintah dengan tegas akan menerima teraju kerajaan daripada pemimpin-pemimpin kita (Yahudi).
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Petikan di atas adalah ringkasan sebenar protokol yahudi. Untuk membaca penjelasan lengkap mengenai protokol yahudi ini, silalah ke http://www.biblebelievers.org.au/przion1.htm 

Perkara yang ya'hudi suka dan kita pun lakukan

Perkongsian bersama..

Assalamualaikum

Cuba renungkan... .kebenaran e-mail ini....untuk rujukkan kita bersama.
Seminit untuk kita beringat...
DI INGATKAN SEMULA supaya tak lupa...

Protokol ke 10 Ya'hudi mengandungi 8 perkara....

1.. Song....
Lagu-lagu yang menghiburkan. .jika ada anak-anak yang
tak tau mengucap..tetapi boleh menghafal lagu Hindustanyang
panjang berjela... Adaanak-anak yang tak hafal Fatihah....tapi
boleh mengingati lagu Siti Norhaliza yang panjangnya berdepa
depa..... berjaya sudah Yahudi..... Hinggakita terfikir.... ..
bagaimana jadinya radio kalau tanpa lagu?

2. ...Sex.....
Lagi satu kegilaan remaja dan yang tua. Sex di mana-mana..
di kaca tv, dalam filem, dalam iklan...babak sex amat lumrah...
kekadang adegan sex tak diperlukan, tetapi diselitkan jua
sehingga ada orang menonton filem hanya kerana ada adegan sex...
filem 18SX amat laris berbanding filem U...
VCD lucah mudah didapati...dan harganya amat murah...
Adakah filem yang tiada adegan sex?
Lagi sekali berjaya sungguh Yahudi laknatullah. .......

3. ...Smoke....
Rokok..menjadi kegilaan para remaja....
sehingga dikatakan tidak modern jika tidak merokok...
malah sekarang merokok menjadi budaya bagi mana-mana perempuan
yang kononnya mau di gelar 'up to date'..
Dulu yang merokok ini golongan ****** saja.... ataupun penari
kabaret..... .( aku tengok dari filem P Ramlee )....

4. .....Sport.. .
Pelbagai jenis sukan di tonjolkan dan lelaki dengan
perempuan sama-sama berlumba mencari nama dalam sukan....
hinggakan sekarang bola sepak pun perempuan main juga....
Bila bersukan, tutup aurat mestilah jauh sekali,
sembahyang pun banyak yang miss.....bukan yang bermain sahaja tak sembahyang.. ...
yang menonton pun tak sembahyang juga .......
Kalau menonton dirumah.... akan lambat sembahyang sebab takut tak
nampak macam mana masuk GOL......
Yahudi gol lagi........sampai ada ulamak kata...kerana sukan
...sembahyang boleh tangguh....Mashaalla h,..

5. .. Fun..
Hiburan...di mana-mana kita dapat hiburan yang melalaikan.. ..
Kalau kita lihat dalam 100 majalah..mungkin 99 adalah majalah hiburan..
termasuklah majalah mangga.....yang menayangkan buah mangga artis perempuan... .
Kalau ada konsert....sanggup orang Islam bertandang hingga
menghabiskan banyak wang dan bila ke konsert....
pelbagai maksiat akan diselit masuk.... Yahudi terhibur lagi....

6.... Female...
Perempuan... tawaran Yahudi yang amat mengasyikkan. .
terutama dalam iklan..yang kadang-kadang tidak ada kena
mengena dengan perempuan... . Kalau kita ke kedai bateri kereta....
dihadapan bateri terpampang gadis sunti separuh bogel beraksi.....
apa kena mengena bateri kereta dengan perempuan?.. .
kalau iklan Modess... perempuan adalah patutnya...
Yahudi bersorak lagi......

7...Fashion. ...
Fesyen terutama perempuan yang bermacam-macam. .
sehinggakan kalau pakai tudung pun mereka dah tak menutup aurat....
Macam mana dikatakan bertutup aurat jika bertudung tetapi berbaju ketat
yang kekadang menampakkan pusat?
Yang mewarnakan rambut lagi teruklah...
Buat apa bertudung kalau rambut diwarnakan.. ...
Bila warnakan rambut..mestilah tidak bertudung sebab kalau
bertudung..bagaiman a nak menayangkan warna rambut yang terkini itu...
Kalau dah rambut diwarnakan.. .. sembahyang pun tak sah...
malah mandi hadas pun tak sah sebab kebanyakan pewarna adalah kalis air...
itu tak kira yang cukur bulu kening lagi...

Yahudi ketawa lagi....
Umat islam sudah jadi macam Yahudi.....

8.. .. Food..Makanan. .
Lagi satu kegilaan Umat Islam terutama makanan dari Barat termasuklah
MC D, Kentucky , Pizza hut...dan seribu satu macam lagi...
Buah kurma yang menjadi makanan Rasulullah di pandang hina....
masuk rumah pun setahun sekali bila bulan Ramadan...
tapi makanan Barat menjadi kebanggaan.. .
Bila makanan datang dari Barat.. adakah kita yakin tentang
halalnya? Contoh Kentucky ....rempahnya datang dari Amerika....
siapa nak pergi check....halal ke tidak?
Bila makan benda haram, masakan iman menjadi mantap....
Maka lahirlah Umat Islam yang bukan perangai saja macam
yahudi.... tetapi berfikiran pun macam yahudi...Nauzubilla h.....
Yahudi makan Islam lagi...

Itu baru protokol yang ke 10......
yang lain-lain entah macam-macam
lagi.... aku cinta Malaysia .....tapi lebih cintakan
ALLAH....... ....... oleh itu, jika berlaku pertembungan antara kepentingan
manusia dengan kepentingan Allah......

DAHULUKAN KEPENTINGAN ALLAH....

Ayat2 Al Quran yang boleh diamalkan :

Untuk elak suami/isteri dan anak2 bergaduh :
Surah Al Baqarah - Ayat 102

Anak2 pandai belajar :
Surah Al Anbiyaa'- Ayat 79

Anak2 lembut hati/ elak panas baran :
Surah Al Anbiyaa - Ayat 69,
Surah Al Hasyr - Ayat 22-24

Anak2 malas sekolah :
Surah Toha ayat 1-5

Ayat pendinding : Ayat akhir surah At Taubah

Bg anak2 yg suka keluar malam :
Surah Ar Ruum Ayat 31. Baca 33x

Untuk jadi pendinding rumah :
Surah Al BAqarah dibaca & tiup pd air , dan spray
keliling rumah

1 minit untuk mengingat Allah

Langkah 1:
* Sebutlah dengan sepenuh hati dan lidah yang fasih:
* SUBHANA'LLAH
* ALHAMDULI'LLAH
* LAA I LAAHA ILLA'LLAH
* ALLAHU AKBAR
* ASTAGHFIRU'LLAH
* LAA ILAAHA ILLA'LLAH, MUHAMMADUR RASULU'LLAH
* ALLAHUMMA SALLI WA SALLIM WABARIK ' ALASAYYIDINA
MUHAMMAD WA AALIHI
* WA SAHBIHI AJMA'EEN

Langkah 2:
* Hayatilah sedalamnya akan makna ayat demi ayat,
perkataaan demi
perkataan

Langkah 3:

* Forward email ini orang
yang anda kasihi..



-----------------
PANDUAN & NASIHAT
-----------------


Dalam sepotong ayat dan sepotong hadis ada menerangkannya:

"Sesungguhnya yang mengada-adakan kebohongan itu hanyalah orang-orang yang tidak beriman dengan ayat-ayat Allah dan merekalah pembohong-pembohong." (An-Nahl ayat 105)

"Barangsiapa mengatakan dariku apa yang aku tidak katakan, maka hendaklah Ia bersedia mengambil tempatnya dari Neraka."
(Hadith riwayat Az-Zahabi dalam Al-Kabair.)



http://layarminda2.blogspot.com/2010/07/perkongsian-bersama.html?showComment=1309435847393#c8819168592220520442