Ahad, 21 Ogos 2011

Ramadhan..bagaimana kali ni?

Ramadhan datang lagi buat ke 21 kali nya dalam hidup aku.. Bagaimana agaknya Ramadhan kali ni? Apakah sama seperti tahun-tahun lepas? Kalau sebelum Ramadhan, angan-angan dan semangat jangan kata lah, berkobar-kobar. Aku pasti orang lain punyai semangat yang sama. Tapi apakah ianya dipraktikkan seperti yang dirancang dahulu? Atau sekadar hangat-hangat taik ayam pencen? Kalau amalan yang dilakukan sama persen nye dengan yang dicita-citakan, Alhamdulillah..bersyukur lah kita pada yang empunya kudrat, Allah s.w.t.

Yang ingin dikongsikan disini, mengenai hal kita. Kalau yang benar-benar hargai Ramadhan, Alhamdulillah..kita dapat lihat orang yang betul2 hargai ataupun tak. Kalau dulu, masjid jarang sangat nak pergi, tapi bila munculnya Ramadhan, tiap waktu mesti di masjid. Tarawih seperti amalan wajib tiap malam sehingga malam ke 29@30. Aku bukanlah nak mengatakan orang itu ini tak hargai Ramadhan, tapi aku ingin menceritakan keadaan yang biasa dilihat. Kadang-kadang pelik, seperti tiada maknanya Ramadhan bagi sesetengah orang. "Aku puasa la brader..ade nampak aku makan minum ke??" tapi mengumpat, maki hamun, maksiat jalan.. Bagi yang lakukan tarawih, Alhamdulillah..walaupun hanya 2 @ 4 rakaat, ok lah dari takde langsung.. Tapi bagi yang tak ke masjid langsung, camne? "Mungkin dia buat kat rumah kot.." Tapi bukankah tarawih ni terutama lelaki lebih afdal berjemaah di masjid atau kat mana-mana pun dengan 27 darjat berbanding 1 darjat sembahyang berseorangan? Tugas sapo tu nak menyedarkan?

Aku bukan lah orang yang layak nak nilai orang, sebab aku kadang-kadang ada turun naiknya.. Rasa kesal pun ada sebab Ramadhan yang sebelum ni, kebanyakkan berlalu camtu je..lapar,dahaga,dan lain-lain..Langsung tak hargai dan penuhi Ramadhan tu dengan amalan-amalan yang dianjurkan. Teringat pesan tok imam merangkap tok aku (aku panggil 'ayoh') masa tazkirah tarawih, "Allah nak bagi kita hadiah,nak bagi kita anugerah,nak bagi kita macam-macam lagi dengan Ramadhan ni,tapi kita?? Duk takuk tu jah..wat dono jah..ibarat orang mari rumah kita, bagi salam nak dekat 3 4 kali, tapi kita wat tak tahu jah..sedangkan tetamu tu bawak macam2 buah tangan,hadiah dan sebagainya untuk bagi pada kita.." Allah..memang menusuk betul kata-katanya..aku rasa macam kena penampar bila dengar,walaupun dia tak tuju pada sesiapa, tapi aku kenangkan semula masa yang telah lalu,camtu rasanya aku buat pada tetamu agung, Ramadhan..

Ramadhan lah medan terbaik untuk kita muhasabah diri kita semula..peringatan untuk aku sendiri..berubahlah..masih ada masa untuk kita menghargai Ramadhan ini. Beramallah kamu demi mengharapkan keredaan Allah, jangan mengharapkan pujian, pandangan orang dan sebagainya.

Sabda Rasulullah s.a.w: "Barangsiapa yang berpuasa di bulan Ramadhan dengan penuh keimanan dan mengharapkan penghisaban daripada Allah, maka diampunkan dosa-dosanya yang telah lalu"

Tiada ulasan:

Catat Ulasan